Heelhuids aangekomen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Caroline Oers - WaarBenJij.nu Heelhuids aangekomen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Caroline Oers - WaarBenJij.nu

Heelhuids aangekomen

Door: Caroline van Oers

Blijf op de hoogte en volg Caroline

21 Mei 2014 | Nederland, Amsterdam

Afgelopen zaterdagavond ben ik om 21.00, ongeveer, geland op de luchthaven bij Johannesburg. Alles was heel soepel gegaan en er waren leuke films dus dan lijken die 10 uur vliegen weer wat minder lang... Het leek wel 9,5 uur..

Toen ik aankwam in het hostel waren er alleen nog maar mensen die ook die dag waren aangekomen of er net twee dagen zaten, de anderen waren allemaal lekker een weekendje weg. Naar het krugerpark of drakensberg of naar het rhino en lionspark. Mooi voor mij, want nu weet ik ook waar ik mijn weekenden mee op wil vullen. :)

De mensen hier zijn heel leuk en ik heb tot nu toe iedere nacht hoogstens maar 6 uur geslapen, omdat we iedere avond iets leuks gingen doen. Ow nee, van zaterdag op zondag lekker uitgeslapen natuurlijk! M'n bedje slaapt heeeeerlijk! Verder zondag eigenlijk alleen boodschappen gedaan en de cultuurshock van Pretoria, Zuid Afrika ervaren. Je doet namelijk ALLES met de auto, anders, vooral in het donker, is het gewoon te gevaarlijk. Ze zeggen: als de afrikaan de kans krijgt om iets te hebben dan neemt die het. En dat is wel echt zo. Het hoeft dan niet meteen om iets crimineels te gaan, maar je moet ook oppassen met bedelaars of zelfs de schoonmaakster. Ze kunnen zo misbruik van je maken.

Maargoed, dat wetende voel ik me niet heel onveilig. De manier van leven is even wennen, maar komt goed.

Owja, zondag.. Nou zondag zijn we dus boodschappen gaan doen om 's avonds te gaan braaien. Dat is eigenlijk barbecuen, maar blijkbaar Afrikaans. Dat was heel gezellig en toen kwamen ook de andere bewoners aan, dus dat was gezellig.

Toen kwam maandag, eerste dagje! Om half 9 stonden we bij de secretaresse van de buitenlandse studenten voor de deur om wat papieren te tekenen, we waren om half 10 weer vrij en hoefden nog niet naar het ziekenhuis! 's avonds heeft een huisgenootje een filmavond georganiseerd waarbij bijna alle Nederlandse studenten waren uitgenodigd en ook kwamen. De hele woonkamer zat vol met Nederlandse en twee Duitse studenten. Ik vind het een beetje sneu voor hen, ze zijn de komende tijd de enige twee die een andere taal spreken. Gelukkig is ons Engels prima! Mijn Duits niet bepaald namelijk :P.

Dinsdag begon de eerste dag in het ziekenhuis, 7.20 melden. (nu denk je dat dit vroeg is...) Ik heb mijn ogen uitgekeken over de dingen die zooooo anders zijn dan in Nederland. En ik heb me ogen uitgekeken naar de dingen die hetzelfde zijn als in Nederland! Veel nieuwe indrukken dus. De lokale studenten daar zijn echt heel aardig. Ze hebben ons meteen op sleeptouw genomen en ik heb de eerste dag tot wel 15.00 in het ziekenhuis gezeten (nu denk je dat is vroeg...).
Dinsdagavond waren we uitgenodigd voor een ''pancake party'', waar ik allemaal blanke Zuid Afrikanen heb ontmoet. Was heel leuk om hen te spreken. 3 van hen waren voor een coschap in Nederland geweest en het was zo leuk om te horen hoe zij Nederland ervaren. Vooral met het geld was het leuk. Voor westerlingen zijn de meeste dingen in Zuid Afrika een koopje, maar voor hen viel het in Nederland dus een beetje tegen. In ZA betaal je voor een koffie 10 Ran, dat is 0.70 cent ongeveer. En in Nederland betaal je voor ''even een kopje koffie doen'' zo'n 2.50 wat voor hen dus al meer dan 30 Ran is.

Vandaag moest ik om 6.15 in het ziekenhuis zijn om mijn eigen patient te zien en onderzoeken. Dan gingen we om 6.45 de visite lopen, waarbij ik mijn patient presenteer en om 7.15 hebben we onderwijs. Toen had onze firm (dat zijn de arts assistenten en co-assistenten die samen een groep patienten managen) OK dag. Wij hadden om 11.00 afgesproken bij de secretaresse weer voor ons pasje, dus was toen de dag alweer voorbij! Dat lijkt er meer op zeg ik dan! Wel heel vroeg op, maar ook weer lekker vroeg klaar! En ik heb gehoord dat dat normaler is voor de keuzecoschapcrew.

Al best een lang verhaal voor 4 dagen Pretoria zie ik. Vanavond lekker uiteten met de hele groep en dan lekker vroeg naar bed, want om 5.20 gaat de wekker weer!

  • 21 Mei 2014 - 19:30

    Myrna Van Oers:

    Hee nichtje!

    Wat een avontuur! Heel veel succes, en doe je voordeel met alle ervaring die je ' daar beneden' opdoet.
    Go for it!

    Groetjes uit zundert!

  • 21 Mei 2014 - 21:07

    Afjaa Siemons:

    Hi Caroline,
    Leuk jouw eerste bericht. Ik ga je zeker volgen. Heel veel succes en plezier daar.

  • 22 Mei 2014 - 08:58

    Petemoei:

    Goh Caro wat heb je al veel meegemaakt in die paar dagen, na Schiphol zijn we met Jochem mee geweest naar zijn huis en koffie gedronken, daarna A'dam in, rondvaartbootje gedaan en shoppen (Albert Cuijp) en natuurlijk veel over jou gehad, iedereen had dubbele gevoelens, blij en trots maar slik/snik voor ons, daarna met treintje weer terug, je moeders creditkaart ingeslikt door de parkeerautomaat bij Breda NS, enfin hier pakken ze ook dingen af zie je wel.

    Ben alweer benieuwd naar je volgende avonturen en n paar fotootjes graag.


    De beste doktoren ter wereld zijn Dokter Matig, Dokter Rustig, en Dokter Vrolijk.( citaat van Jonathan Swift, Engelse schrijver 1667-1745)

  • 22 Mei 2014 - 16:43

    Dinie Suyl:

    Hoi lief Caroline,

    Wat heerlijk dat je het daar naar je zin hebt en wat fijn om van je te horen :-).
    Hier in Amsterdam is het eindelijk heerlijk weer, volop genieten dus.

    Onze vakantie was top maar heel fijn om iedereen weer te zien.
    Met Bram gaat het gelukkig erg goed, hij krijgt, als wij weg zijn zoveel
    liefde en aandacht. Jasmine en Mariam komen 's-morgens en 's-avonds, Maria
    en Jochem geven hem iedere dag zijn medicijntje en Sherydah komt met
    de kinderen ook heel veel langs.

    Leny haar blessures zijn zo goed als over, ook daar gaat het dus goed mee.

    Volgende week nog even naar Spanje en dan is onze uithuizigheid voorlopig
    weer afgelopen.

    We zien uit naar je volgende berichtjes!

    Alle liefs, Robert en Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Actief sinds 16 Mei 2014
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 3908

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

17 Mei 2014 - 10 Augustus 2014

Pretoria - Zuid Afrika

Landen bezocht: